donderdag 25 juni 2015

Cylcische processen

Peter Caelen is binnen Radar een van de stuwende mensen wat betreft het werken met cyclische processen zoals Methodisch Werken, ZRM/SIS, POS en Ervaringsordening. Hij is dan ook de aangewezen persoon om de vraag van Kosta Popov over de cyclische processen die Radar doorloopt  te delen met hen. 
Omdat Kosta Popov een school is, is cyclisch werken voor hen niet vreemd maar de leerkrachten zijn érg benieuwd naar de instrumenten die Radar hanteert. Niet vreemd natuurlijk want hun interesse is afgelopen dagen gewekt door de ZRM/SIS- en POS interviews die al hebben plaatsgevonden gedurende het verblijf van de delegatie in Tuzla.

Peter tijdens een van de workhops over cyclische processen

Peter vertelt:

Mooi toch, want wanneer ik vertel over de start van ons methodische proces, het onderzoek naar de ondersteuningsbehoefte, kan ik een en ander verduidelijken met de praktijk ervaringen van Angelien en Patrick. Wanneer het gaat over de dialoog met de cliënt en/of diens vertegenwoordiging kan ik dat nader toelichten met de inspanningen van Lilian die men in Kosta Popov toch ook met enige bewondering heeft gevolgd. Om het geheel 'af te maken' overgiet ik mijn presentatie met een sausje van ervaringsordening, een eenvoudige zienswijze om (onder andere) programma's, relaties en ruimte optimaal te laten aansluiten bij de ondersteuningsbehoefte van een cliënt. Door vervolgens de uitgangspunten van de POS te bespreken wordt de cirkel rond gebreid en hebben alle onderdelen een plek gekregen.

Dan blijkt dat mijn verhaal toch enigszins ambivalente gevoelens op te roepen bij de medewerkers van Kosta Popov. Al vanaf de eerste dag van ons verblijf is duidelijk dat we te maken hebben met een gemotiveerd en kundig team op het instituut. En alhoewel ik zaken met elkaar verbind en de samenhang probeer inzichtelijk te maken vertel ik hen in feite niets nieuws. De instrumenten die wij ter beschikking hebben zouden ze zichzelf ook wel 'gunnen' maar uiteraard gaat dit niet enkel over ZRM/SIS, POS etc. ...... contextuele spanningsvelden zoals maatschappelijke opvattingen, middelen en wet & regelgeving spelen in deze eveneens een nadrukkelijke rol. Daar hebben onze vrienden begrijpelijkerwijs erg veel last van en komen ze daar maar moeizaam mee uit de voeten. De komende tijd gaan we gezamenlijk bekijken hoe we Kosta Popov kunnen helpen hier een weg in te vinden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten