donderdag 25 juni 2015

Dag 5: Workshop voor de leerkrachten

Lilian vertelt:
De eerste dag van mijn workshop waarbij ik de onderwerpen  emotionele ontwikkeling en de SEO behandel aan de hand van de video-opnames die ik gemaakt heb van Asmir. Verder mag de groep leerkrachten de keuze maken uit; informatie over early intervention, misc, stepping stones Triple P, seksuele voorlichting vanuit totale communicatie, kids skills en geef me de vijf.




De afwachtende houding verdwijnt snel als we de video-opname bekijken. We leggen verbanden, zoeken verklaringen en praten over verschillen. Er is veel frustratie van de leerkrachten over de geslotenheid van veel ouders. Thuis is nooit niks aan de hand, bij probleemgedrag is de school verantwoordelijk en adviezen worden door ouders met weerstand ontvangen.

Dat ervaar ik soms ook. Mijn advies richting de leerkrachten is dan ook dat er altijd iets gezamenlijk te vinden is. Ouders moet je ook als deskundige zien, stel je ook kwetsbaar op en wees niet alwetend. Vertrouwen en respect hebben is de basis vanwaar je tot oplossingen komt. 
Er volgt een geanimeerde discussie binnen de groep.

De groep leerkrachten wil de workshop afsluiten met de filmpjes over stepping stones, misc en de communicatiegroep.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten