donderdag 25 juni 2015

Dag 5; Lilian op huisbezoek bij Asmir




De aanleiding voor dit bezoek is het POS en SIS interview dat Patrick en Angelien met Asmir hadden en de hulpvraag die daardoor zichtbaar werd. Ik ga samen met de familie naar een oplossing kijken. Het lijkt erop dat de uiteinden van de cirkel met elkaar worden verbonden; onderzoek, resultaat en gepaste hulp.

Lilian, Asmir en Vanesa


Vanesa, de social worker vertaalt mijn Engels naar het Bosnisch. 

Ik word getroffen door de  warme, gemotiveerde en betrokken mensen die ik hier aantref rond Asmir.  En Asmir zelf zou ik zo mee naar huis nemen, deze innemende netjes opgevoede jonge man met zijn ontwapenende lach. ‘Mee’  (ik) noemt hij zichzelf regelmatig. We geven elkaar ‘give me five’, hij glundert want het zijn mijn complimenten naar hem. Al pratend komen we bij zijn obsessief gedrag; het showen van een foto. Hij is er gek op, hij knipt ze allemaal in stukken en verzamelt deze.  Wat knipt hij precies? Wat doet hij ermee? Zou het kunnen dat de kapot geknipte stukken foto’s een vervangend object zijn voor een veilige knuffel? 


Het is een eyeopener voor zijn moeder, zijn vroegere knuffelhond ligt nu altijd in zijn bed. Hoe kunnen we er nu voor zorgen dat hij niet alle foto's moet meeslepen buitenshuis om deze veilig te stellen?

Dan blijkt dat hij de foto’s ook onbewust gebruikt als verwijzer voor wat hij meemaakt. Wow! We kunnen de foto’s nu gaan inzetten als verwijzer. De moeder van Asmir en zijn neef zijn enthousiast.

Zijn er nog meer ideeën? Omdat hij nu van school is en maar 3 dagdelen een dagcentra bezoekt, praten we over de momenten dat hij niks voorhanden heeft. Hoe kunnen we voorkomen dat hierdoor moeilijk gedrag gaat ontstaan? Hoe kunnen we tijd zo invullen dat hij zich competent en onafhankelijk voelt en meer zelfredzaam wordt? We komen tot een aantal activiteiten. Patrick en Angelien hadden als voorbeeld aangebracht dat hij boontjes zou kunnen schoonmaken. Moeder had dit meteen in de praktijk gebracht na hun huisbezoek. Als Vanesa mijn woorden vertaalt begint Asmir te glunderen en roept “Mee” (ik). Een ‘give me high five’ volgt.  Iedereen is blij en met een warme omhelzing van moeder nemen we afscheid van elkaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten